Anmeldelse af sundtakeaway.dk

Allerførst vil jeg lige slå fast, at denne anmeldelse af sundtakeaway IKKE er et sponsoreret indlæg. Jeg valgte selv for nogle uger siden at bestille min mad derfra for at prøve konceptet af og se, hvad det kan.

Jeg har i to uger nu modtaget mad til tre fulde dage to gange om ugen. Dvs. mad til seks dage ud af ugens i alt syv dage. Jeg har bestilt til fire uger i alt til den nette sum af 3.195,- kr. Sundtakeaway angiver selv, at et måltid derfor koster 27,- kr. Det lyder jo umiddelbart sådan nogenlunde rimeligt, selvom man sagtens selv kan lave maden langt billigere. Selvfølgelig skal det koste noget, at få maden bragt fiks og færdig. Kæden hopper dog lidt af for mig med måltidspris der. Hver dag er der tre hovedmåltider – helt fint at tage 27,- kroner for dem. Der er også to daglige mellemmåltider. De kunne også sagtens koste noget, men mellemmåltiderne er hver dag et stykke frugt og en form for havre/nøddesnack. Jeg vil altså ikke give 27,- kr. for et stykke frugt. Det er helt absurd.

sundtakeaway

Sådan ser tre dages mad i Slankepakken fra sundtakeaway.dk ud.

Men hvordan smager maden så? Smagen har jeg intet at udsætte på. Der er god variation i måltiderne, men de bærer dog noget præg af at være blevet masseproduceret. En dag skulle jeg have en salat med forskellige grøntsager og kød. Desværre bestod min salat hovedsagelig af rå rødløg, og det bliver sq lidt skarp at spise rent. Jeg tænker, at det, der er gået galt er, at man har en kæmpe stor salat, der på et tidspunkt har være fint afbalanceret i ingredienserne – men da de nåede til min portion ramte de et område i den kæmpestore skål, hvor salaten ikke var blandet godt nok.

Slankepakken fra sundtakeaway

Mit valg af pakke faldt på Slankepakken. Her kører de en udgave til mænd og en til kvinder. Forskellen på pakkerne er antallet af kalorier. Til kvinder er der 1.200-1.300 kalorier dagligt, mens mændene må få 1.600-1.800 kalorier. Jeg er et forholdsvis aktivt menneske, og jeg kan på ingen måde klare mig med de få kalorier, som de smider i den kvindelige udgave af slankepakken. Derfor bestilte jeg den maskuline version. Jeg kan fint klare mig med 1.700 kalorier i gennemsnit, når jeg gerne vil smide noget kropsfedt, så det var en passende kaloriemængde. Jeg har undervejs undret mig lidt over måltiderne… Frokosten ligger ofte omkring de 700 kalorier. Altså et gedigent måltid. Men når jeg kigger på mængderne og ingredienserne, så ved jeg godt nogenlunde hvor mange kalorier, der er i. Det er altså nogle gange helt skævt. Ikke sådan at du får for mange kalorier, men til nogle måltider er der langt færre kalorier end angivet. Det gør sig gældende, når der er tale om fx en bulgursalat. Under hvert måltid er der nemlig angivet kalorier og fordeling mellem fedt, protein og kulhydrat. Det er rigtig fint. Problemet opstår når de angiver kalorier for føromtalte bulgur. Her har de helt klart brugt kalorierne i utilberedt bulgur. Der er altså langt færre kalorier i 100 gram tilberedt bulgur end 100 gram rå bulgur (fordi bulgur/ris/pasta og lignende svulmer op under tilberedningen pga. den mængde vand, fødevaren optager). For at få tallene på bordet, så er der ca. 100 kalorier i 100 gram kogt bulgur, mens der er hele 350 kalorier i 100 gram utilberedt bulgur. Dvs. at måltidet er angivet til omkring 250 kalorier mere, end det rent faktisk indeholder. Det kan godt mærkes på energiniveauet den dag.

I går var den gal med en bønnesalat med feta. Der var ca. 3 stykker feta, forskellige grønne/hvide bønner, en smule gulerod og lidt vinaigrettedressing. 700 kalorier igen. Næppe… Der var ca. 100 gram vinaigrette. Det giver et sted mellem 100 og 200 kalorier alt efter, hvor fed den har været (det kan jeg ikke se nogen steder). Herefter var der de tre stykker feta. Lad os angive kalorierne her højt og sætte dem til 25 kalorier. Det var 225 kalorier i alt (hvis vi tager den fedeste vinaigrette for at gøre det fair). Så er der altså 475 kalorier tilbage. I 100 gram grønne bønner er der knap 30 kalorier. Så er vi oppe på 255 kalorier. Så smider vi en mellemstørrelse gulerod oveni. Den giver ca. 25 kalorier mere. Det samlede regnestykke siger nu 280 kalorier. Det sidste,der var i, var nogle brune bønner. Dem var der ca. 50-100 gram af. Derfor skal vi øge kaloriemængden med 70-140 kalorier. Lad os tage de 140 kalorier… Så ender vi samlet på 395 kalorier. Altså lidt mere end halvdelen af den angivne kaloriemængde. Det synes jeg er utilfredsstillende og faktisk ikke i orden.

Jeg har to uger tilbage med slankepakken. Der skal ske noget magisk de næste to uger, hvis jeg skal vælge at købe mig til den nemme løsning hos sundtakeaway.dk igen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *