Er søde kartofler sundere end kartofler?

De seneste år har søde kartofler gjort deres indtog i mange danskeres hjem. De kan nu købes i stort set alle større supermarkeder, og de har fået ry for at være vældig sunde, fordi de har et lavere GI (glykæmisk index = hvor meget får 50 gram kulhydrat dit blodsukker til at stige) end almindelige hvide kartofler. De søde kartofler er i øvrigt slet ikke en kartoffel – men er søde kartofler sundere end kartofler, når vi tager et samlet blik på begge to?

Hjerteformet kartoffel

Se den fine kartoffel, jeg gravede op i min have

Søde kartofler har nærmest fået status af at være en såkaldt “superfood” pga. det høje indhold af vitamin A. Samtidig har helt almindelige kartofler, som vi kender fra det danske køkken, fået det røde kort, fordi de indeholder alt for mange kulhydrater, der ødelægger din insulinregulering og gør dig tyk.

Så enkelt er det altså ikke.

Kartofler er sunde!

Søde kartofler er sunde!

Det hele handler om at lade begge være en del af din kost i passende mængder. Der er masser af næringsstoffer og god mæthedsfølelse for få kalorier – samtidig passer kartofler i alle afskygninger godt til de fleste pengepunge.

Vidste du i øvrigt at stivelsen i helt almindelige kartofler omdannes til resistent stivelse, når de afkøles, efter du har kogt dem? Resistent stivelse kan kroppen ikke optage, så derfor er en god, gammeldags kartoffelmad eller kartoffelsalat (ikke den med alle e-numrene fra supermarkedet, lav den selv) faktisk super sund for dig og påvirker ikke dit blodsukker i negativ grad.

Næringsindhold i søde kartofler versus almindelige kartofler

Lad os sammenlige søde kartofler med almindelige kartofler, så vi kan blive klogere på, hvad der er sundest:

  1. Kalorier: Her vinder søde kartofler, fordi de indeholder 103 kcal pr. 100 gram, hvor den hvide kartoffel indeholder 161 gram.
  2. Protein: Her vinder den almindelige kartoffel, for den indeholder 2 gram protein mere på. 100 gram end den søde fætter
  3. Fedt: uafgjort – begge indeholder ikke skyggen af fedt
  4. Kulhydrat: Her vinder den søde kartoffel igen med 24 gram kulhydrat pr. 100 gram, hvorimod den hvide kartoffel byder ind med 37 gram.
  5. Kostfibre: uafgjort igen – begge indeholder 3,8 gram pr. 100 gram

Sammenligning af vitaminer og mineraler i søde kartofler og almindelige kartofler

Lad os se videre på indeholdet af mineraler og vitaminer i forhold til anbefalet dagligt indtag:

  1. Vitamin A: Søde kartofler snupper en overlegen sejr med 438% af anbefalet dagligt indtag, mens den almindelige kartoffel slet ikke indeholder vitamin A.
  2. Vitamin C: Her vinder den søde kartoffel igen med 37% mod 28% i den hvide kartoffel
  3. Vitamin B6: Her vinder den hvide kartoffel med 27% mod 16%
  4. Vitamin B9: En sejr mere til den hvide karoffel med 12% mod sølle 2% i den søde kartoffel
  5. Vitamin B2: Så er den søde kartoffel på banen igen med en sejr: 7% B2 mod 5% i den almindelige kartoffel
  6. Vitamin B3: Her vinder den hvide kartoffel med 12% af anbefalet dagligt indtag, mens den søde kartoffel indeholder 8%
  7. Vitamin B5: Sejr til den søde kartoffel med 10% mod 7% i den hvide kartoffel
  8. Mangan: En sejr mere til den søde kartoffel med 28% af anbefalet dagligt indtag mod 19% i den hvide kartoffel

MEN:

Den hvide kartoffel er overlegen på flg. punkter:

  • Magnesium
  • Fosfor
  • Jern
  • Kobber
  • Kalium

Samlet set giver det 8 sejre til den søde kartoffel, mens den hvide kartoffel vinder 9 sejre. Dvs. de ligger ret tæt op af hinanden.

Så spis din hvide kartoffel med sindsro – og snup en sød kartoffel, hvis du er glad for dem.

Kilde: Precision Nutrition

 

2 tanker om "Er søde kartofler sundere end kartofler?"

  1. birgitte szarafin

    Så den søde kartoffel bliver også til resistent stivelse efter afkøling ?
    Ved hvor meget man reducerer kalorieindholdet når fx. kartofler bliver til resistent stivelse ?

    Svar
    1. Heidi Forfatter

      Ja, søde kartofler mener jeg også danner resistent stivelse. Det samme gør plantains fx også. Reduktionen i kalorieindholdet vil variere efter mængden af dannet resistent stivelse. Det er for usikkert til at jeg tør sige noget endeligt om det 🙂

      Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *