Hurtig morgenmad på farten

Morgenmad kan være svært at prioritere på travle hverdage. Flere af mine klienter efterspørger løsninger, som de enten kan forberede på et par minutter – eller forberede i forvejen, altså hurtig morgenmad. Her får du fem gode bud på sund og nærende morgenmad, som du kan have klar på kort tid, eller noget, som du kan forberede og bare hive ud af køleskabet. Indlægget indeholder affiliate links.

Rugbrød, æg og grøntsager

Det helt simple holder. En skive fuldkornsrugbrød (kig efter fuldkornsmærket, når du handler. Det er let at blive snydt og ende med et rugbrød, der ikke er så sundt endda), 1-2 kogte æg og 100-200 gram grøntsager. Æggene kan du koge i forvejen – og kog gerne nok til flere dage. Jeg koger oftest omkring 10 stykker, så har jeg både til morgenmad, til børnenes madpakker og som ekstra tilbehør til  min frokostsalat.

Smoothies eller greenies

Hvis du er til det flydende, som evt. kan tages med i hånden, så er en smoothie en god løsning. Lav den gerne med grøntsager som fx frossen broccoli, spinat, avocado, et par håndfulde bær, vand og et scoop proteinpulver. Det kan holde dig mæt i lang tid.

Æggemuffins

En af mine favoritter til travle morgener er æggemuffins. Du kan lave dem i et hav af udgaver. Det er faktisk kun fantasien, der sætter grænser. Jeg gør ofte det, at jeg om søndagen laver en ordentlig omgang, så der er til mange dage. De kan fint fryses og så tager du bare et par stykker op aftenen før, du skal bruge dem. Æggemuffins kan laves helt basic ved at du blot fordeler grøntsager (renset og skåret i mindre stykker, evt. har du lige givet dem et par minutter på panden), evt. lidt skinke/rejer/laks eller lignende i silikone muffinsforme. Pisk nogle æg sammen og tilsæt dine yndlingskrydderier. Det helt basale som salt og peber er fint, og du behøver egentlig ikke andet.

Hvis du tåler mælkeprodukter, så kan du evt. toppe dine muffins af med revet ost eller du kan blande hytteost i æggemassen.

Hæld æggemassen over grøntsagerne og bag dine muffins i ovnen i ca. 20 minutter ved 175 grader varmluft/200 grader alm. ovn.

Vil du have et andet bud på æggemuffins, så finder du det her

Groft knækbrød med hytteost og grøntsager

Vælg et knækbrød med fuldkorn og masser af fibre. Jeg kan anbefale dig et knækbrød som Wasa Sport – det smager godt og er rigtig fint sammensat rent ernæringsmæssigt. Hvis du  ikke kan lide hytteost, så tag et par skiver almindelig ost eller magert kødpålæg som fx hamburgerryg, skinke, kylling- eller kalkunpålæg. Snup en god håndfuld grøntsager også. Her kan du sagtens vælge noget nemt som en gulerod, en humpel agurk og et par cherrytomater.

Til de allertravleste morgener

Hvis det virkelig brænder på – du har glemt at tage æggemuffins op af fryseren, du har ikke mere rugbrød eller knækbrød og dine æg har set bedre dage, så kan du vælge nødløsningen: En proteinshake, et stykke frugt og en håndfuld mandler eller nødder. Har du overskud, så snup et par grøntsagsstave også

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *