Min egen historie med yoyovægt

Hvis du har læst på siderne her på hjemmesiden, så har du nok allerede læst om, at jeg engang var en temmelig stor pige. De fleste kostvejledere og trænere giver gerne det indtryk, at de kender din kamp, og at de forstår dig. Hvis du sidder foran en træner, der altid har været slank og veltrænet, så forstår de næppe din kamp eller hvorfor det ikke altid er så nemt at lukke munden og lette røven.

Selv startede jeg for alvor med at tage på i gymnasietiden. Jeg startede ud med at veje omkring de 63 kilo og sluttede af et sted omkring 90 kilo. Jeg er ikke særlig høj, så det var MANGE kilo på min lille ramme.

yoyovægt

TV: 18 år og kornfed. TH: 25 år og nygift. I løbet af de 7 mellemliggende år var jeg flere gange normalvægtig, men det holdt aldrig ret længe.

Jeg kender ikke den præcise vægt, for som så mange andre tykke piger, så syntes jeg heller ikke, at det var særligt fedt at træde op på den der skide vægt og se den råbe min fedladenhed lige op i mit ansigt. Jeg tog på, fordi jeg udskiftede et rigtig aktivt liv med masser af sport med studie, flytte sammen med kæreste og fritidsjob som bl.a. bartender i stedet for sport.

Efter gymnasiet tabte jeg 20-25 kilo og kom i god form igen. Men jeg tog dem på stort set lige så hurtigt, som jeg tabte dem. Og sådan gik det fra jeg var 18 til jeg var sidst i 20’erne. Mit venskab med yoyovægt var virkelig svært at afslutte. Det lykkedes mig at komme i ret god form og holde en vægt på 73 kilo ca., men så kom der to graviditeter og satte deres tydelige spor og en hel del ekstra kilo på min krop. Jeg fik ved egen hjælp kæmpet mig fra “nogle og 90 kilo” ned til 76 kilo. Og så mistede jeg motivationen og orkede ikke rigtig kæmpe mere. For det havde været en kamp med masser af træning og kalorietælling. Og jeg har prøvet alle mulige skøre og usunde kure: hvidkålssuppekuren, “Rigshospitalets kur”, “De danske vægtkonsulenter” (som dog hører i den mindre usunde ende), Nupo, æggekur og alle tidens trendkure fra ugebladene. Set i bakspejlet havde det været sundere for mig at have en stabil overvægt, men det vidste jeg ikke dengang. Jeg ville bare være slank (helst tyyyyynd), fordi jeg forbandt det at være slank med at være lykkelig. Det i sig selv er jo problematisk, for du bliver ikke per automatik lykkelig af at blive slank – men du bliver sq heller ikke lykkelig af at veje 30 kg. for meget. 😉

Få hjælp til dit vægttab

Da jeg var 32, hyrede jeg en personlig træner/kostvejleder og fik et helt nyt syn på kost og træning. De mange timers cardio- og fitnesstræning (zumba, mave/baller/lår, bodytoning, lange løbeture, step – u name it) blev udskiftet med styrketræning. Kosten gik fra at være meget få og nøje afregnede kalorier til i stedet at være “Spis hvad du kan” men hold dig til rigtige fødevarer og drop de alt for hurtige kulhydrater. Og BOM! Så skete der sq noget. Jeg stortrivedes med at spise masser af mad og minimere min træning. Til gengæld var træningen langt tungere (og federe) end jeg havde været vant til før. Jeg endte med en vægt på 63-64 kilo, og den er siden steget lidt, som en konsekvens af, at jeg gerne ville være stærkere og kunne løfte endnu tungere.

One arm row

Tung styrketræning giver pote – og tallet på vægten betyder mindre

Når du ikke aner dine levende råd og ikke forstår hvorfor vægten ikke går nedaf, når du gør alt det rigtige, så tag fat i en professionel. Det gør en kæmpe forskel! Det gjorde det i hvert fald for mig.

Jeg startede ud med at træne TRX og kettlebells derhjemme. Da mine børn blev lidt større, og jeg fik frigivet mere tid til mig selv, så rykkede jeg ind i et træningscenter og tog hul på ting som dødløft, bænkpres og squat. I dag er jeg fortsat i træningscenter, og jeg løber en tur, når jeg har lyst til det. Jeg træner selv et sted mellem 2 og 4 gange om ugen. Det kommer helt an på, hvad kalenderen tillader den pågældende uge. Og så er jeg jo selvfølgelig aktiv sammen med mine klienter, så på den måde er jeg så heldig at få en masse skridt, burpees, styrketræning og ekstra løb på kontoen også 😉

Før efter billede

Mit før- og efterbillede: 20-30 kilo til forskel. Og en helt anden kvinde med andre prioriteter

Og hvor er det jeg vil hen med den her svada: Jo, hvis jeg kan, så kan du sq også. Og jeg vil gerne hjælpe dig, når du er klar til at gøre noget ved det. Du skal bare ringe til mig på 22648815 eller sende en mail til heidi@foodfix.dk

Vi får dig helt i mål sammen – det er jeg slet ikke i tvivl om. Jeg har uddannet mig inden for kost- og træning af flere omgange og gør det løbende. Jeg ved, hvad jeg taler om – og jeg ved, hvordan det er at blive forpustet af at gå op af trappen.

Læs også en del af mine klienters historier her: http://www.foodfix.dk/succeshistorier/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *