Nemlig.com versus bilkatogo.dk

Jeg er begyndt at gøre rigtig mange af mine indkøb online for både at spare tid og penge. Det er nemlig sådan, at jeg ofte kommer til at hælde mere i kurven, end der stod på indkøbssedlen, når jeg er ude at handle. Og det bliver altså dyrt i længden, hvis der hver gang ryger for et par hundrede ekstra i kurven. I starten var jeg meget skeptisk over at skulle lade andre vurdere, om mine grøntsager var friske nok, om kødet så fint ud osv. Men jeg er ikke blevet skuffet. Hvis der har været problemer med en vare, så har jeg uden problemer fået refunderet pengene for varen med det samme, jeg har ringet til kundeservice (hos nemlig.com). Jeg har aldrig skullet dokumentere noget – fx at der rent faktisk var en dårlig tomat i bakken. De tager dine ord for gode varer, giver dig pengene tilbage og en gratis fragtkode til næste levering.

Jeg har været rigtig glad for nemlig.com, men nu hvor min mand, Stig har fået nyt arbejde hos Dansk Supermarked, må vi hellere støtte Bilkas pendant, bilkatogo.dk. Jeg downloadede først app’en og ville bruge den til min bestilling. Det gik fint og smertefrit, og jeg fik hurtigt en tilbudsvare i kurven. Faktisk en for meget, fordi jeg ikke umiddelbart kunne fornemme, om varen var placeret i kurven eller ikke. Så forsøgte jeg at søge på en af de varer, som jeg skulle have. Jeg prøvede alt muligt, men der kom aldrig svar retur. Hmm… så prøvede jeg at gætte mig frem til, hvilken kategori i menuen, det mon var placeret i. Jeg endte med en undermenu, hvor der iflg. listen skulle være 8 forskellige varer. Den klikkede jeg på. 2 minutter senere var app’en stadig ikke klar til at vise mig de 8 varer.

Nå, men så dropper jeg da den app. Den kører bare ikke godt nok. Over på pc’en. Her var den default indstillet til Bilka Hundige. Det rettede jeg til Bilka Tilst som afhentningssted. Igen måtte systemet tænkte i maaaaange minutter. Jeg opgav at vente på det og gik bare på jagt efter mine varer.

Jeg er vant til fra nemlig.com, at jeg fx kan søge på tomat eller kage – og så kommer alt det, der relaterer sig til søgeordet frem. Det sker sgutte rigtig hos Bilka. Når jeg fx søger på kage, så får jeg et resultat med håndsæbe, creme og alt muligt andet, som jeg ikke selv ville kategorisere som kage. Men det kan jo være, at Bilka bare tænker, at jeg trænger mere til et bad end til kage 😀

Jeg nægter at give op. Efter alt for lang tid har jeg sådan nogenlunde fundet det, som jeg har brug for (med mange kompromisser undervejs). Nu skal jeg have betalt og selvfølgelig have mulighed for at indtaste Stigs personalenummer et sted, så han kan få den rabat, der følger med for alle ansatte. Der er bare ikke et eneste sted i processen, hvor der er et indtastningsfelt til rabatkoder eller lignende.

Det ender med, at jeg trykker på krydset. Kære Bilka – det er en ommer. Jeres system er ikke godt nok. Sig til hvis I mangler en dygtig udvikler, der kan tune systemet lidt for jer, så kender jeg nok et par stykker.

Nu vil jeg tjekke, om Nemlig kan levere i morgen eftermiddag. Det kan de nok. Så slipper vi også for at sende Stig forbi Bilka i morgen eftermiddag – håber I overvejer at lave udbringning i Bilka to go version 2.0 – jeg håber også sådan, at I lykkes med at få det rigtig godt op at køre.

Jeg anede ikke, at Bilka to go eksisterede. Måske er det også potentiale for vækst, hvis I skyder nogle flere kroner i markedsføring. Eller måske har I reklameret massivt på TV. Så må I undskylde. Jeg ser bare ikke TV. Ikke at jeg ikke dovner den foran skærmen, for det gør jeg bestemt. Jeg streamer bare kun (og når jeg kan streame film og serier, så har vi ligesom slået fast at mine udfordringer med performance i jeres app/website ikke hænger sammen med en langsom internetforbindelse).

Kære Bilka, kom så! Jeg er sikker på, at I godt kan. Det er jo jeres slogan.

Som I nok allerede har gættet, er jeg stadig mest fan af nemlig.com – og det var også der jeg endte med at handle i går. Bilka sælger nogle varer noget billigere, men når systemet fungerer så dårligt, så er det ikke tiden og dermed pengene værd for mig. Nogle af mine venner har på Facebook kommenteret, at de heller ikke var fan af søgefunktionerne fra starten, men at de nu har vænnet sig til dem. Det er selvfølgelig fint nok, men jeg synes ikke, at jeg som forbruger skal vænnes til et system. Systemet skal være indrettet, så det er intuitivt og fungerer for brugeren uden en længere oplæringsprocess. Jeg arbejder selv delvist som IT-udvikler, så jeg har stor forståelse for, at nogle opgaver, der for slutbrugeren virker trivielle, kan være rigtig svære at implementere. Men ALT kan lade sig gøre. Det er blot et spørgsmål om, hvor lang tid og hvor mange penge man vil kaste i det. Jeg er bange for, at Bilka mister for mange kunder, inden de overhovedet er kommet rigtigt i gang. Ind til videre fungerer Bilkatogo kun for Bilka Hundige og Bilka Tilst, men det bliver rullet ud til bl.a. Bilka Vejle inden længe.

For mig virker det som et produkt, der p.t. kun burde være ude i pilottest for en lukket kreds.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *