Paleo burgerboller med masser af protein

Nogle opskrifter og retter laver man så mange gange, at man glemmer, hvor man egentlig har dem fra – og hvordan opskriften var i sin oprindelige form. Sådan har jeg det med mange retter, der er blevet så fasttømret en del af repertoiret, at jeg laver dem helt uden at tænke over, hvad jeg gør. Opskriften, som jeg deler med dig i dag, stammer oprindeligt fra Katrine Tuborgh, så vidt jeg husker (det kan også være Sabine Murati…. håber de tilgiver mig, hvis jeg tager fejl), men jeg har gjort den til mere mig ved at ændre lidt på ingredienserne, så proteinindholdet kommer højere op, og dejen fungerer også bedre for mig. Flere af mine klienter har lavet de her paleo burgerboller og er rigtig glade for dem. De kan bruger både som top og bund i den klassiske burger, men kan også fint erstatte brødet i en sandwich, madpakken osv. Der er jo i princippet ikke meget brød over det, men pointen er jo også blot af noget, der smager godt og som kan holde sammen på fyldet – og det kan de.

paleo burger med proteinrig burgerbolle paleo burger med kylling med serranoskinke

Opskriften på de her paleo banditter indeholder masser af knoldselleri. “Bvadr!”, tænker du måske nu, men tag lige min udfordring op og prøv at lave dem. De smager altså ikke af de der klamme selleristykker, som du kender fra barndommens suppe med kød- og melboller. Jeg tror faktisk også, at dine børn vil kunne lide dem. De i er i hvert fald afprøvet på flere børn, og der er endnu ingen, der har vrænget næse og spyttet ud igen.

Ingredienser til paleo burgerboller med masser af protein

  • 400 gram knoldselleri
  • 2 gulerødder
  • 2 æg (medium størrelse ca.)
  • 2 bægre pasteuriseret æggehvide (det svarer vist til tre æggehvider)
  • 1 dl sesamfrø
  • ½ -1 tsk salt alt efter din smag
  • 1 tsk paprika
  • Evt. frisk timian eller oregano til at drysse brødene med, inden du bager dem

Sådan tilbereder du paleo burgerboller med masser af protein

Varm din ovn op til 175 grader

Skræl gulerødder og knoldselleri og riv dem på rivejern eller giv dem en tur i en foodprocessor.

Kværn sesamfrøene til mel eller brug knap 1 dl sesammel.

Pisk æg og æggehvider sammen og rør sesamfrøene i.

Rør det hele sammen og tilsæt krydderierne.

Beklæd et par bageplader med bagepapir eller smør bagepladerne med smagsneutral kokosolie eller olivenolie.

Form “dejen” til ca. 10 kugler og tryk dem flade på bagepladen. De skal være helt flade, så smager de bedst – og hver af dem svarer til en bund eller top i en burger – dvs. du skal ikke kunne skære dem over bagefter.

Bag 20-25 minutter indtil paleo burgerbollerne er gyldne.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *