Personlig træning gav pote

I foråret startede Mette hos mig i et 12 ugers forløb med to gange personlig træning om ugen. Jeg tager hatten af for Mettes engagement. Hun er jordemoder med skiftende arbejdstider og mor til tre børn i alderen fra syv til et år. Hvis du er mor ligesom jeg, så ved du godt, at det kræver sin kvinde at finde overskud til træning, når der er små børn og alt for lidt søvn på matriklen. Og nå ja, så kom Mette kørende fra Viborg. Det betyder altså en times kørsel hver vej. Det kalder jeg for dedikation.

før efter billede

Knap 10 kilos vægttab i løbet af 12 uger med 2 x personlig træning ugentlig

Ved siden af personlig træning med mig trænede Mette op til et halvmarathon, altså fra 0 til 21,1 km. Undervejs stødte hun ind i nogle overbelastningsskader ifm. sit løb, som vi heldigvis kunne komme udenom ved at tænke træningen lidt anderledes end planlagt. Så en skade er oftest ingen hindring for at træne, du skal nok bare træne noget andet, end du plejer.

Her kan du læse Mettes egen beretning om forløbet:

Evaluering af forløb

Beskriv dit forløb hos Heidi:

Jeg har været på et 12 ugers forløb med 2 ugentlige træninger samt fokus på kost. Vi planlagde træning fra uge til uge, så jeg altid kunne få det til at gå op med hvad der ellers fyldte i mit liv. Vi startede langsomt ud, og i takt med jeg blev mere fortrolig med øvelserne og kom i bedre form fyldte vi på. Jeg oplevede stor veksling i hvad vi lavede og hvordan vi trænede.  Jeg var uden tvivl en stor udfordring på mange måder, især fordi jeg fik diverse skader undervejs, men Heidi kørte bare på og fandt alternativer – Tak for det!!

Er du tilfreds med resultatet?

Mega tilfreds… Jeg har alt i alt tabt knap 10 kg, og derudover anser jeg igen mig selv som ”i god form” hvilket egentlig har været vigtigere for mig end hvad vægten siger. Det har uden tvivl frustreret mig meget, at jeg har været hæmmet af skader, hvilket gør at jeg fortsat ikke kan træne helt som jeg gerne ville.

Hvordan har din kost ændret sig?

Generelt mange flere grøntsager, til alle måltider. Spiser ikke så mange kedelige kulhydrater mere. Jeg havde aldrig tænkt jeg kunne undvære dem, men jeg savner dem ikke. Jeg spiser stadigvæk en nybagt bolle med smør engang i mellem, men pasta og ris er erstattet med grøntsager.

Hvordan har din træning ændret sig?

Altså jeg trænede jo ikke rigtig før!!! Nu har jeg investeret i TRXén og den bruger jeg gerne hver uge. Jeg mangler det når jeg ikke får det gjort.

Jeg har fået langt større tro på, at jeg kan. Jeg synes det er dejligt at få mig rørt og få pulsen op. Jeg er blevet bedre til at presse mig selv.

Har du opnået andre mål end dem på vægten?

Større overskud, mere energi, mere glæde. God samvittighed ifht at være et bedre forbillede for mine børn – det synes jeg er dejligt. Mindre dårlig samvittighed over blot at lade stå til. Derudover har jeg genfundet glæden ved at bruge min krop og træne.  Jeg synes også trangen til sukker og andre søde ting er væsentlig formindsket, så jeg oplever ikke de eftermiddage hvor jeg tænker: jeg overlever ikke hvis jeg ikke får noget sødt.

Hvordan vil du spise og træne fremadrettet?

Jeg håber at jeg kan fortsætte mine gode vaner, i hvert fald mange af dem. Det gælder både træning og kosten. Kosten synes jeg kun har forandret sig til det mere positive. Træningen håber jeg også jeg kan få optimeret fuldstændig når jeg er helt kvit for skader.

Hvad er det vigtigste du har lært under dit forløb, og som du vil tage med dig videre i livet?

Det vigtigste er, at jeg selv bestemmer og det altid er mit eget valg.. både om jeg får trænet og hvad jeg putter i munden. Al forandring og forankring starter hos mig selv og ingen andre!!

Vil du anbefale et lignende forløb hos Foodfix/Heidi til andre?

Absolut….. Det giver noget helt særligt at der er en der støtter en hele vejen.  I starten tænkte jeg, at jeg skulle stå til regnskab overfor Heidi, men jeg fandt hurtigt ud af, at den eneste jeg skulle stå til regnskab overfor var mig selv. Det giver så meget ekstra tro på, at tingene lykkes når man har en som Heidi der hjælper. Jeg har trænet i fitnesscenter i mange år tidligere, men det er så meget mere effektivt når der er en der målretter ens træning – og det gør det så meget federe!!! Jeg har travlt til hverdag med familie og 3 børn, så når jeg skal træne skal det være effektivt og hårdt – det er det med Heidi. Heidi er supermotiverende og på ingen måde bedrevidende. Hun er tillidsfuld og tillidsskabende og godt selskab. Det er enormt vigtig når man tilbringer tid sammen på tomandshånd. Derudover er det sjov træning, jeg har grinet så meget af mærkelige øvelser i TRX og med andre redskaber – det har været fedt at prøve. Ved siden af min træning med Heidi trænede jeg til en ½ maraton – Heidi fik målrettet min træning så jeg blev en stærkere løber.

Jeg kan kun give Heidi mine varmeste anbefalinger – det ligegyldigt om man skal tabe sig eller om man har brug for der sker noget på træningsfronten.

Hvis nej – hvorfor ikke:

Andre kommentarer, ris/ros må du meget gerne skrive her:

JEG SAVNER AT TRÆNE MED DIG !!!!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *