Projekt nyt liv 2017: 1 måned

Et af de billeder Sonja sendte til mig i den ansøgning, som hun sendte, inden projekt Nyt liv 2017 startede op

I januar måned startede Sonja op i Projekt Nyt Liv 2017. Tiden er fløjet afsted, og derfor er jeg kommet lidt bagud med at opdatere jer på, hvordan det går. Der er jo faktisk allerede gået to måneder, men lad os starte med den første måned.

Sonja træner med mig to gange om ugen. Vi træner primært med TRX (suspension training/slyngetræning) her i den første måned. Sonja skal blive fortrolig med træning og komme rigtig godt i gang – det har været mit primære fokus.

Jeg har stillet Sonja nogle spørgsmål om den første tid – og her får du hendes  svar:

Hvordan har det været at starte op med træning?

Det har da helt sikkert været en omvæltning at træne/motionere igen, men min krop er hurtigt blevet vant til det. Den vil gerne bevæge sig, og det bliver nemmere fra gang til gang. Jeg oplevede for nyligt at jeg faktisk kunne træne/motionere i 1 ½ time uden at jeg var hel ødelagt bagefter 🙂 Træning gør mig gladere 🙂

Hvordan er det at skulle ændre på sin kost fra den ene dag til den anden?

Det var meget overvældende og uoverskueligt. Det har taget mig ihvertfald 3 uger at forlige mig med det og kunne lave mad til hele familien uden der skulle serveres 3 retter!

Og meget overvældende at spise så mange grøntsager til alle måltider!!!

Hvad er det sværeste ved din livsstilsændring?

Det sværeste har været kosten og styre min søde tand… men det går fint nu og trængen til søde sager bliver mindre og mindre – det glæder mig… men samtidig sørger jeg også for at jeg kan være i det og stadig nyde. Hvis jeg er mere sulten spiser jeg flere grønsager, ikke som tidligere mere brød eller søde sager!

Skal jeg nogen steder har jeg grøntsagssnacks i tasken, salat og masser af vand – så jeg ikke bliver fristet.

Nogen gange er det svært, at handle ind, men jeg ignorerer slik/chips/kage afdelingerne (også hvis jeg føler sult), har endnu ikke været fristet.

Sonja koncenterer sig og forsøger at blive fortrolig med slyngetræning

Jeg glæder mig derfor også til, når det er fredag aften. Der får jeg en skål chips sammen med min søn – derudover spiser jeg via min kostplan en gang imellem lidt mørk chokolade og lidt mandler som aften snack – men det er jeg faktisk stoppet med den sidste uge

Jeg bruger stadig meget tid på at få købt ordentligt ind, hvad skal jeg ha til frokost eller aftensmad?, er det noget familien kan spise? eller skal jeg lave noget andet fx?

Har besluttet at når jeg har tabt mig 10 kg., så skal jeg i spa og ud at spise med mand + have en enkelt lille kage af en art 🙂

Det hele fylder og jeg glæder mig til, det bliver naturligt og mere vane for mig 🙂

Hvad har været lettere, end du troede?

Det har helt klart været meget lettere at træne end jeg troede 🙂 men det hjælper selvfølgelig også, at jeg ved Heidi kommer til mig 2 X ugentligt – men jeg glæder mig til at træne nu og får lyst til det – også når jeg ikke træner med Heidi. Det er ikke altid det kan lade sig gøre i min hverdag eller i mit familieliv! Men det bliver mere og mere naturligt for mig at prioritere det og få det planlagt… Det hjælper, når min mand og børn bakker mig op 🙂

Har du lagt mærke til nogen forandringer hos dig selv?

Jeg synes jeg har tabt mig lidt  på mine hofter, øverst på min ryg, mine lår og maven under brysterne.
Der udover er jeg blevet mere mobil og pruster ikke så meget, når jeg går og skal ned på gulvet efter ting.

Og noget af det vigtigste for mig er at, jeg er blevet gladere og en mor og kone med mere overskud ❤

Sonjas tal måned 1

Vi følger løbende med i Sonjas udvikling på vægten. Hver måned måler vi centimeter rundt omkring på kroppen, og vi laver en Inbody kropsanalyse, så jeg kan sikre, at hun ikke taber sig for hurtigt, så der ryger for meget muskelmasse. En del af projekt nyt liv er nemlig at sikre, at vægttabet er forsvarligt, holdbart og foregår på en måde, hvor Sonjas krop kan følge med.

Den første måned har der været en rigtig fin udvikling. Sonja har tabt 3 kilo på vægten. Det kan man synes ikke er meget, men hvis vi går tallene efter i sømmene, så ser det faktisk bedre ud:

Fedtmassen startede på 48 kilo. Efter en måned ligger den på 44,5 kilo. Altså er der røget 3,5 kilo rent fedt.

Muskelmassen startede på 32,7 kilo. Efter en måned ligger den på 33 kilo. Dvs. hun har både formået at tabe fedt og bygge 300 gram muskler på en måned.

Hun har ophobet lidt mere væske i kroppen, men det skal nok rette sig på sigt. Uanset hvad så har det ikke den store indflydelse på hendes generelle sundhedstilstand.

På centimeterfronten, er der røget 18 cm ind til videre.

Jeg er super stolt af Sonja. Hun kæmpede som en gal og var til tider meget frustreret den første måned. Især kosten var svær, men heldigvis har hun fået lært, at det ikke skal være svært – og at hun ikke skal lave særskilt mad til sig selv og noget andet til familien. Hun kan sagtens spise det samme som dem. Hun spiser bare lidt flere grøntsager og lidt mindre pasta end ellers. Hun er blevet rigtig god til at navigere i kosten og kan godt finde ud af at rette til, så der er plads til at afvige lidt fra kostplanen.

Jeg glæder mig vildt meget til på torsdag, hvor vi igen skal have Sonja målt og vejet. Jeg kan se, at der er sket store fremskridt. Lige nu går vi og venter på at resten af verden også kan se det 😉

Under alle omstændigheder er Sonja kommet rigtig godt i gang med Projekt Nyt Liv 2017

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *