Spis flere grøntsager

Blomkålsris

Hvis du gerne vil gøre noget godt for dit helbred og din krop, så overvej at udskifte ris, bulgur, pasta og hvidt brød med grøntsager. På den måde får du stadig dine kulhydrater, men du får dem fra en kilde, der er langt mere næringsrig og sprængfyldt med vitaminer. Samtidig ha det den ekstra sidegevinst, at der er færre kalorier i. Win/win – det kan man da kun elske.

Næste gang du skal have en ret, som du normalt serverer ris til, så prøv at erstatte med ris lavet af kål. Du kan bruge stort set alle typer af kål – måske har du allerede hørt om blomkålsris? Det er super let at lave og smager rigtig godt sammen med fx chili con carne eller boller i karry.

Sådan gør du:

Skyl blomkålen og del den evt. i to halve.

Herefter river du den på den grove del på et helt almindeligt rivejern. Stok og det hele kan bruges.

Du kan vælge at spise blomkålsrisen rå eller du kan fx overhælde den med kogende vand og lade det stå nogle minutter. Herefter sies vandet fra, og risen er klar til brug. Jeg foretrækker at svitse min blomkålsris på panden med masser af velsmagende krydderier og lidt hvidløg. Du smider bare blomkålen på panden med lidt olivenolie og svister det i nogle minutter. Pas på du ikke giver det for meget. Blomkål smager bare bedst, hvis det stadig har lidt bid.

Grøntsagspasta

En anden måde, som du kan bruge til at tilføre flere grøntsager til din kost, er at udskifte alle mulige former for pasta med fx squash, gulerod eller porre skåret i lange tynde strimler. Du kan svitse dem hurtigt på panden eller blanchere strimlerne kort. Det smager rigtig godt til en klassisk bolognaise eller en gryderet.

Grøntsager i stedet for pasta? Ja tak. Her er det squashgetti.

Grøntsager i stedet for pasta? Ja tak. Her er det squashgetti.

Du kan også sagtens lave lasagne uden pastaplader. Her skærer du bare lange, brede og tynde skiver af squash. Det kan være en fordel at udvande squashen lidt. Det gør du ved at drysse salt på squashen (på samme måde som agurken, når du laver tzatziki), lad det ligge lidt og skyl/tør forsigtet pladerne.

Alternativ til nudler

Shirataki nudler er et asiatisk produkt, der de seneste år blev uhyre populære i Danmark, især hos tilhængere af kostretninger som LCHF og paleo (stenalderkost), hvor almindelig pasta udelades fra kosten. Shirataki er lavet af fibre fra konjakrod og har masser af fordele: Det indeholder stort set ingen kulhydrater, ingen gluten og er ret smagsneutral. De er noget kedelige for sig selv, men hvis du laver wokretter eller en ret med lidt sauce, så vil nudlerne hurtigt optage smag fra de øvrige ingredienser. Jeg bruger ofte shirataki, når jeg laver wokretter med diverse grøntsager, kylling og kokosmælk. De går også fint sammen med tynde skiver oksekød lynstegt med ingefær, hvidløg, chili og soja.

Du kan købe shirataki i din nærmeste asiatiske grønthandler eller i diverse online butikker. De er MEGET billigere i den fysiske butik end på nettet. Du finder dem i mindre pakker, der indeholder lidt væske. Når du tilbereder dem, så skal de lige skylles i koldt vand. Herefter putter du dem i en skål og overhælder med kogende vand. Efter et par minutter er de klar til brug.

Måske har du hørt om konjakroden før? For et par år siden blev der lanceret en slankepille, der benyttede sig af konjakrodens egenskaber. I stedet for at tage en pille, så tror jeg, at det er smartere at spise den ”rene vare”.

Smoothies eller grønne juices

Kniber det med at spise nok grøntsager? Drik dem i stedet

Kniber det med at spise nok grøntsager? Drik dem i stedet

En super nem måde at få flere grøntsager og dermed vitaminer ind i kosten er at tilføre dem til smoothies eller juices. Det er super let at lave sine egne smoothies og juices, og jeg tror, der findes mange hjem rundt omkring, hvor maskinparken i køkkenet indeholder de remedier, der skal til for at komme i gang. Som hovedregel mener jeg, at man skal spise sine kalorier – ikke drikke dem, men i en travl hverdag, så kan det knibe at få tid til det helt store om morgenen eller til de sultne unger om eftermiddagen. Her tyer jeg ofte selv til at lave en hurtig smoothie. Jeg bruger ofte mandelmælk (komælk er til køer, og vi har en mælkeallergiker huset), frosne bær, lidt vanillepulver (ikke vanillesukker), en sund olie – fx fra Udos Choice, probiotika (mælkesyrebakterier, der hjælper med at holde tarmfloraen sund) og de skjulte grønne skatte, som fx avocado, spinat, broccoli. Hvis du så samtidig tilsætter lidt proteinpulver, så har du faktisk et helt acceptabelt måltid, der dækker dine behov og kan holde dig mæt.

Grøntsager i stedet for brød

Jeg kan ikke tåle gluten og leder derefter hele tiden efter alternativer til brød. Det er svært at erstatte en god leverpostejs- eller æggemad, men jeg har fundet en løsning, der fungerer fint for mig. Jeg skærer lange brede skiver af fx squash eller agurk og bruger det som ”brød”. Det er jo egentlig bare en pålægstransport fra bordet og ind i min mund J Det fungerer rigtig godt, og jeg slipper for den gluten, som min krop ikke bryder sig om. Prøv det. Måske finder du en endnu bedre variant. Så må du gerne give lyd, så jeg kan prøve det af også.

Prøv at lave din æggemad på skiver af squash i stedet for brød

Prøv at lave din æggemad på skiver af squash i stedet for brød

Hvis du laver juice, så kan du også bruge pulpen (de grøntsagsfibre, der er restproduktet i din saftpresser) til at bage brød. Du blander det simpelthen bare med æg, evt. mandel/kokos/sesamfibre, krydderier og smører det tyndt ud på en bageplade dækket med bagepapir. Bag det i ovnen et sted mellem 35 og 45 minutter. Bagetiden kommer an på, hvor tykt du har lavet det. Temperaturen skal holdes omkring 150, hvis du har brug nøddemel. Ved højere temperaturer ødelægges de sunde fedtstoffer i nødderne.

Et andet sted, hvor det er nemt at skifte brødet ud med grøntsager er pizzaen. Prøv at google blomkålspizza, så dukker der et hav af opskrifter op. Det smager skønt!

Du kan også give din burger et twist ved at fjerne bollen og fx lave en bund af en stor skive grillet knoldselleri. Toppen kan du lave af en grillet portobellosvamp. Hvis du er vild med wraps, så skift hvedemelstortillaen ud med kålblade. Det smager bedre end du tror. Spidskål er virkelig godt til wraps. Hvis du har svært ved at rulle dem, uden de knækker, så kan du blanchere bladene et minut eller to, så bliver de meget lettere at arbejde med

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *