Sund på ferie

Vi har ferie et par gange hvert år og mange af os vil gerne være sunde, mens vi er på ferie. Det er altid en afvejning, fordi “Det er jo ferie” – og “Vi skal også mærke, at vi har fri”. Det er jeg helt enig i, men du kan godt holde ferie, tage ud og rejse og stadig holde den sunde livsstil.

En tur på kæden Humus Bar. Super lækkert og mørt kyllingekød med forskellige grøntsager og selvfølgelig hummus.

For nylig var jeg en uge i Budapest med en veninde. Både hun og jeg er i gang med at smide nogle kilo, så vi lavede en hurtig forventningsafstemning, inden vi rejste. Der skulle være plads til nogle drinks, men til gengæld droppede vi dessert og valgte sunde måltider. På langt de fleste restauranter kan du få en eller flere sunde retter. Vi gik flere gange efter laks og kylling. I Budapest var det flere gange sådan, at man kunne vælge tilbehør til sin ret. Fx kunne man vælge mellem pommes frites, kartoffelmos eller grillede grøntsager. Hvis du vælger grøntsagerne frem for pommes frites, så sparer du en hulens masse kalorier.

Gå sundheden hele vejen hjem

Ungarsk bønnegryde med masser af smag og 3 slags bønner

En anden god strategi til at bevare sundheden på en storbyferie er at gå rundt frem for at tage fx metro. Inden jeg rejste afsted var jeg blevet anbefalet at bruge “Hop On Hop Off” busser i Budapest, for som han sagde; Det er jo en storby og afstandene er store. Så det havde jeg egentlig indstillet mig på. Vel ankommet på hotellet fik vi stukket et rutekort til de røde turistbusser i hånden, men vi endte med aldrig at købe billet til busserne. I stedet valgte vi hver dag en rute, som vi gik. Det gav masser af kilometer i fødderne, og vi fik helt sikkert set noget andet og mere, end hvis vi havde siddet i enten bus eller metro. De fleste dage gik vi omkring 18 km – og så dansede vi natten lang et par gange også. Vi havde begge et ur med skridttællerfunktion på, og efter en nat med masser af dans, kunne vi næste morgen grine af, at vi allerede lå på omkring 10.000 skridt, da vi sad ved morgenmaden.

Sundere aftensmad på restaurant: Læks med safransauce og grillede grøntsager.

Vi boede på hotel med en helt almindelig morgenmadsbuffet. Her er det let at falde i det hvide brød og kager, men hvis du tænker dig lidt om, så er der gode, sunde valg, som du kan træffe i stedet. Du kan fx spise æg, skinke, grøntsager og frugt. Eller græsk yoghurt med frugt og havregryn. Det kan sagtens lade sig gøre, men det er et aktivt valg, som du er nødt til at tage.

Hacks til at spare kalorier på ferien

Ud over sunde måltider og masser af kilometer i stængerne, så er der andre områder, hvor du let kan spare nogle kalorier. Efter at have gået i mange timer kan kaffetørsten og lysten til en tur på café godt melde sig. I stedet for at bestille en stor café latté, der nemt gemmer på mange hundrede kalorier, så bestil en helt almindelig sort kaffe. Hvis den skal være sød, så brug sødemiddel – og hvis du drikker kaffe med mælk, så bed om at få deres low fat version frem for sødmælk. De fleste morgener snuppede vi et stykke frugt med fra morgenbuffeten, og det kan let redde den hurtige sult, så du ikke kaster dig frådende over kagerne, når du er på café.

LÆKKER kagetallerken hos Café Gerbaud, som er et must visit, hvis du er i Budapest

Vi havde dog planlagt et cafébesøg, hvor den skulle have fuld gas med hensyn til kage. Det var der dog sagtens plads til, fordi vi var så aktive, så vi NØD vores lækre kage på den skønneste, historiske cafe, Gerbaud

I øvrigt byder Budapest på rigtig mange lækre restauranter. Vi kan kraftigt anbefale Dobrumba (mellemøstlige retter) og Aszu. Du kan med fordel bestille bord hjemmefra, for især Dobrumba er der meget run på, og det kan være svært at få bord, hvis du kommer ind fra gaden. Heldigvis taler de fint engelsk de fleste steder, så det er let at kommunikere med dem enten pr. email eller ved at ringe til dem.

Uanset hvad du vælger og hvordan du griber det an, så hav en rigtig skøn næste ferie.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *