Vegetar i hverdagen

Jeg har de seneste år hvert år taget nogle uger eller måneder uden kød, men det har ikke været den store succes for mig. Jeg kan ikke undvære kød helt, og jeg mener i øvrigt også, at der hører kød til et sundt liv. Men jeg vil gerne sikre endnu flere grøntsager i mit egen og min families liv samtidig med, at vi gør det lidt bedre for miljøet, så derfor er et liv uden kød interessant for mig. Min mand og jeg har derfor taget en fælles beslutning om, at vi laver vegetarisk aftensmad på hverdage – og så nøjes med kød i weekenden.

Bedre kvalitet i kødet

Det betyder samtidig, at vi sparer en del på madbudgettet, og de sparede penge kan vi så bruge til at købe endnu bedre kød/fisk til weekenden. Vi kan skrue ned for farsretterne og i stedet spise de lækreste udskæringer fra fx kalv eller hente frisk fisk fos fiskehandleren frem for det vakuumpakkede i supermarkedet. I går lavede jeg en skøn indisk dahl med raita og icebergsalat til. Dahl består af flåede tomater, røde linser og krydderier. Du kan hurtigt regne ud, at det ikke koster mange basseører at spise en familie på fire mæt på den måde.

Vegetar madplan

Jeg er ikke nogen ørn i det vegetariske køkken, men jeg elsker at lære nye retter at kende, så i mandags satte jeg mig ned med min ven, Google, og ledte efter inspiration til vegetarretter, som jeg kunne få til at passe ind med en datter, der ikke tåler mælkeprodukter. Jeg fandt nogle rigtig gode retter, så jeg kan lave andet end linsedeller og grøntsagssupper til os. Denne uge står madplanen på følgende:

  • Svamperisotto med spinatsalat
  • Dahl med raita og sprød, grøn salat
  • Pitabrød med falafler
  • Eksotisk quinoasalat
  • Fuldkornsris med tomatsauce og en masse grøntsager

Jeg fandt stor inspiration i Valdemarsros vegetar tema

Det er i øvrigt en skøn side, hvis du er et madøre som mig.

Vegetarmad til børn

Hjemme hos os har vi den holdning, at der ikke skal serveres særlig mad for børnene. Alle spiser det samme. Det betyder, at vi ind imellem holder lidt igen med de stærke krydderier, og så må vi give maden et skud ekstra chili, når vi har øst op. Det betyder også, at vi ind imellem har nogle konflikter ved middagsbordet, når børnene ikke vil spise maden, men det ender stort set altid med, at de får spist. Nogle gange smager de kun på en mundfuld eller to, men vi får dem altid til at smage for at udfordre deres smagsløg lidt. Og de kan lide og spiser mere og mere. Elliot, den store på 8, spiser stort set alt – og Anne Petra på 6 bliver bedre og bedre til at spise flere forskellige ting. Det smitter meget af på børnene, at de ser, at vi som voksne spiser varieret og altid smager på det, der bliver serveret.

Jeg er ikke bange for, at mine børn ikke får fx protein nok. De har kødpålæg med i madpakken, de spiser masser af æg – og der ryger nok lidt ekstra mad ned, når vi serverer kød til aftensmaden næste gang. Derudover får de protein fra fx bælgfrugter og linser.

anne petra

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *